UN CEAS
CEASUL PĂTIMIRII
Partea 1: Prezentare4 CE ISTORIE A AVUT
ACEASTĂ CARTE?
Luisa avea șaptesprezece ani când, de
Crăciun în anul 1882, a făcut o novenă de pregătire pentru această Sărbătoare.
Vocea interioară a lui Isus, o lămurea în această contemplație de nouă ore în
fiecare zi. A avut la sfârșit o viziune neașteptată a Copilașului Isus, ce a
invitat-o să urce mai mult în viața Harului său și a Iubirii sale.Cu acest scop,
i-a impus să continue să scrie alte douăzeci și patru de meditații despre Patima
și moartea Sa pe Cruce, distribuindu-le în cele douăzeci și patru de ore ale
zilei.Treizeci și unu de ani mai târziu (în 1913 - 1914) Luisa a trebuit să
scrie din ascultare aceste „ORE ALE PĂTIMIRII”. Așadar de atunci, Luisa, a avut
acest zel pentru acest exercițiu, căci prin harul lui Dumnezeu – spune ea nu
le-a mai lăsat. Așadar a scris aceste „ORELE ALE PĂTIMIRII” în sufletul ei!
Iar Sfântul Hanibal M. De Francia le-a
publicat în patru ediții, intitulat de el: „CEASUL PĂTIMIRII ”
-Prima ediție (1915) : 5000 de copii
-A doua ediție (1916): 2000 de copii
-A treia ediție (1917): 10.000 de copii
-A patra ediție (1924): 15.000 de copii
Toate aceste ediții au avut „aprobarea” și „ Imprimatur”. În a treia și a patra ediție, Padre Hanibal a adăugat o anexă, cu titlul: „TRATAT” (sau „MICUL TRATAT”) DESPRE VOINȚA DIVINĂ” reprezentate prin diferite capitole, alese din câteva volume ale Luisei.
Sfântul Părinte Hanibal a murit în anul 1927,
iar responsabilitatea publicării scrierilor a fost preluată de D. Benedict
Calvi, ultimul Confesor a Luisei. El a făcut a cincea ediție a acestor „Ore
ale Pătimirii” (1934) cu „aprobare” (nulla osta), deja pregătind a
șasea ediție, când în Germania această operă a fost tradusă în germană și
editată de P. Ludwig Beda, O.S.B., în două ediții, cu „Imprimatur”. Era a
cincea ediție tradusă în italiană. În limba germană, prima ediție (1936) a fost
de 25.000 de copii; a doua (1938), de 30.000 de copii.
Alte traduceri se pregăteau în diferite
națiuni. Așadar cartea s-a răspândit extinzându-se în cursul celor douăzeci și
trei de ani provocând o mare onoare și entuziasm, având mereu aprobare ecleziastică, dar a fost și
obiectul numeroaselor critici.
Diferiți martori afirmau, căci Sfântul
Hanibal M. De Francia se bucura de o mare încredere din partea Sfântului Papa Pius
al – X - lea. Într-o zi vizitând-o pe Luisa, cu mare bucurie a povestit că a
dus cartea Sfântului Părinte. Așadar Papa a vrut să i se citească puțin, iar el
i-a citit Ora când a fost răstignit Isus; la un moment dat, Papa l-a întrerupt
spunând: „Nu așa Părinte, ci în genunchi
trebuie să fie citit; este Isus Cristos care vorbește”.
Această carte a fost retrasă din circulație,
după ce pe data de treizeci și unu august 1938, a fost pusă sub Sechestrul
cărților interzise, cu un decret al Congregației Sfântului Oficiu.
Alte două cărți ale Luisei, publicate de
Confesorul ei („ÎMPĂRĂȚIA VOINȚEI DIVINE” și „REGINA CERULUI ÎN ÎMPĂRĂȚIA
VOINȚEI DIVINE”) au avut aceeași soartă. Niciodată nu a fost spus oficial care a fost
motivul.
Dar
același „Sechestru a cărților interzise”, care exista încă din 1559, a fost
suspendat în valoarea sa juridică, cu o notificare a aceleiași Congregații pentru
Doctrina credinței (Sfântul Oficiu). Despre el rămâne
valoarea sa morală, deoarece este mereu o datorie a conștiinței, de a nu pune
în pericol credința sau lecturile periculoase și greșite. Așadar, interzicerea adevărată și proprie nu mai
există. Nu doar, ci „ cu beatificarea Fericitului Hanibal M. De Francia AU
FOST APROBATE DE BISERICĂ ȘI SCRIERILE SALE, așadar CHIAR ȘI PREZENTĂRILE
OPERELOR LUISEI”. Iar aceasta, mai presus de toate, cu deschiderea Cauzei
pentru beatificarea Luisei, la Corato pe 20.11.1994 și consemnarea scrierilor
sale din partea Sfintei Congregați. Este un timp pentru fiecare lucru sub
soare; a ajuns timpul în care Biserica vrea să așeze lumina pe candelabru,
adică Luisa în locul pe care Voința Divină i-a pregătit în Biserica sa. Pentru
lauda și slava lui Dumnezeu.
DE LA PREZENTARE, TRECEM LA „INTRODUCEREA ACESTUI CEAS AL PĂTIMIRII DUREROASE”.
SCRISĂ DE
SFÂNTUL HANIBAL MARIA DE FRANCIA
Acest „CEAS AL PĂTIMIRII”
este scris de o persoană devotată
Inspirația particulară pe care a avut-o acest
suflet, formează o metodă nouă și foarte fructuoasă asupra modului cum să
contemplăm pătimirile Domnului Nostru Isus Cristos; adică, a rechema una câte
una cele douăzeci și patru de ore, de la cinci după amiază din Joia Sfântă, până
la ora cinci după amiază din Vinerea Sfântă; și de a contempla oră după oră
ceea ce Isus Cristos a suferit mai târziu în cele douăzeci și patru de ore.
Am spus că este nouă această metodă, nu
în ceea ce privește reducerea pătimirilor Domnului Nostru în cele 24 de ore, dar
în ceea ce privește forma, sentimentele și scopurile care formează totul nou.
Așadar nu este nouă împărțirea în cele 24 de
ore ale Pătimirii Domnului Nostru Isus Cristos; pentru că acesta este ceea ce
se cheamă CEASUL PĂTIMIRII și care
se găsește în multe cărți consacrate, precum: Filotea del Riva, Grădina
Spirituală, în special în operele spirituale a Doctorului Sfintei Biserici
Sfântul Alfons; deși la diferiți Autori, există câte o mică diferență în ceea
ce privesc orele.
După cum fiecare vede, această devoțiune
al acestui CEAS AL DURERII, dintre
toate cele referitoare la Patima Domnului Nostru Isus Cristos și durerile
Maicii sale Preasfinte, se numără printre cele mai fundamentale, pentru că
analizează și meditează una câte una toate pătimirile externe și interne ale
adorabilului Nostru Răscumpărător Isus Cristos. Este un fel de Calea Crucii mai
întreagă si completă, pentru că nu începe de la condamnarea Domnului Nostru la
moarte din curtea lui Pilat, dar începe de unde practic a început dureroasa
Pătimire, adică, de când Domnul nostru Isus Cristos și-a luat rămas bun de la
Maica sa Preasfântă (cum este evlavioasa credință) pentru a merge la moarte, la
care urmează Cenacolul, Grădina Măslinilor, Capturarea, etc.
Dar este ceva nou, în acest CEAS AL PĂTIMIRII al Sufletului singuratic,
care l-a scris și mi l-a încredințat, da este, în primul rând despre repararea
celor 24 de ore nu a amintit doar o singură dată, cum fac alți Autori de mine
menționați mai sus, mulțumindu-se de a spune: De la 6 la 7 dimineața, Isus este
condus la Pilat – de la 7 la 8 este condus la Irod, etc.... dar se meditează despre
ceea ce se întâmplă în fiecare oră, Sufletul
extatic și singuratic face o vie
descriere și adaugă opinii, afecțiuni și reparări. În al doilea rând,
aceste afecțiuni și aceste reparări sunt așa singulare, noi și intime, încât nu par a fi Operă omenească, dar
cerească.
Totul apare nou în aceste sfinte
meditații.Deși nu se meditează decât însăși acele mistere, asupra cărora atât
de mult a fost scris și meditat de diferiți sfinți Autori în care, în aceeași
măsură și inspirația divină, care înfăptuiește mereu lucruri noi și variază în
atâtea forme harul său (multiformis
gratia Dei), se manifestează prin mijlocirea acestui suflet într-un mod cu
totul singular.
Să presupunem că evlavioasa persoană care
scrie, nu este un intelectual, abia cunoaște să citească și să scrie. Si totuși
pătimirile, umilirile, violențele, sfâșierile adoratului Răscumpărător Isus
sunt descrise pe viu, cu termeni care pătrund inima, o emoționează, o
impresionează, o atrage spre Iubire.
Iubirea, trebuie de specificat, da, Iubirea
divină, în expresia sa cea mai sensibilă este nota predominantă al acestui CEAS AL PĂTIMIRII: iubirea, adică, cea
a lui Isus Cristos pentru oameni și iubirea acestui Suflet singuratic pentru
Isus Cristos.Este o îndrăgostită care se extinde în cea mai iubitoare
compasiune pentru Alesul ei, îl compătimește, îl mângâie, îl îmbrățișează, îl
sărută și din nou îl sărută, îl însoțește în toate pătimirile singulare, cu o
înlocuire continuă, adică se așează ea, în măsura în care îi stă în putere în locul
Iubitului îndurerat și primește totul asupra ei, astfel încât în această
înlocuire evlavioasă, ar fi vrut să-i evite chinurile Supremului Bine, trăind
pe viu acum pentru atunci. Pentru acest Suflet contemplativ, nu este trecut: ea
reproduce scenele fiind actuale și se identifică în ele. În excesul compasiunii
și a iubirii, ea înaintează cu multă încredere spre Alesul ei, căci sărutându-i
ochii, fața, gura, mâinile, picioarele, Inima, cere și ea sărutări iubitoare de
la Isus, cu o atât de mare încredere, căci în puține suflete, chiar a celor mai
iubiți se găsește același lucru. Este Mireasa Cântecelor care exclamă: „mă sărută El cu sărutul buzelor sale”.
Nu se poate pune în dubiu, căci dacă Domnului Nostru îi place atât de mult
respectuoasa teamă, așadar la fel de mult Inima sa iubitoare se va bucura de o
filială și o afecțiune încrezătoare. Și
cum să nu-l avem în Acela care vărsând doar un singur strop din Sângele său
prețios, a vrut să ne mântuiască și vrea să verse tot sângele său, în mijlocul
celor mai nemaiînchipuite chinuri și a celor mai vulgare violențe, pentru a ne
demonstra cât ne iubește? Oare cere prea mult un suflet, când cere sărutări de
la Isus, care ne-a dat și se dă mereu pe Sine însuși? Și pentru ce ar trebui să
ne rețină de la această mare încredere de iubire păcatele noastre, când ne-am
purificat prin căință și umilință? Oare nu este adevărat că Tatăl fiului risipitor,
„pe când era încă departe Tatăl l-a văzut i s-a făcut milă și alergând, l-a
îmbrățișat și l-a sărutat” (Lc. 15,17)? Și oița pe umerii Bunului Păstor, nu a
fost și ea mângâiată și sărutată? Oare nu este adevărat, ce spunea acel îngeraș
îndrăgostit de Isus, Sfânta Agneza „Eu îl
iubesc pe Cel, care cu cât mai mult îl îmbrățișez și îl ating, cu atât mai mult
am devenit pură și castă?” Ah, această iubire încrezătoare, ce pleacă
dintr-o inimă umilă, fură Inima lui Dumnezeu! Și în acest mod, devenim precum
copiii, cum ne-a învățat Domnul Nostru, când îmbrățișând la pieptul său iubitor
un plăpând copilaș a zis: „Dacă nu veți
deveni ca pruncii, nu veți intra în Împărăția Cerurilor” (Mt. 18,2).
Aceasta este încrederea care se manifestă
din fiecare pagină al acestui CEAS AL PĂTIMIRII.
Iar sufletul care ia în mână această carte și se introduce în acest evlavios
exercițiu după această îndrumare, puțin câte puțin va participa la sentimentele,
compasiunea, iubirea și la încrederea care este deplină și copleșitoare.
Uneori, Sufletul singuratic, în această
carte, îl introduce pe Domnul Nostru Isus Cristos să vorbească; iar atunci
acele cuvinte la care ea se referă, nu mai sunt un sentiment particular al ei,
ci o inspirație care se manifestă cu acele expresii, de care sufletul este
capabil: așadar fiecare inspirație și fiecare revelație care trece prin mintea
omenească, dă naștere după capacitatea fiecăruia, sau de intuitul mistic al
aceluiaș individ. De aici reiese diferența de exprimare a sufletelor contemplative
asupra aceluiaș argument.
Dar, dacă sufletul autor al acestui CEAS AL DURERI, este regenerat în ceea
ce privesc efectele și este în mod absolut nou, aș putea spune, pentru că este
unic în aceste reparări.
Într-adevăr, repararea tuturor ofenselor
pe care le primește Domnul Nostru Isus Cristos a fost întotdeauna obiectul principal
al multor suflete iubitoare și a multor cărți de devoțiune, și uneori de
revelații speciale. De exemplu: avem
scrierile Fericitei Margareta Alacoque, care în devoțiunea Inimii Preasfinte a
lui Isus, include speciale reparări.
Încă și mai directe, în acest scop sunt devoțiunile Preasfântului nume a lui
Isus și al Chipului său Preasfânt, cu revelațiile pe care le-a avut, Venerabila
Sora Maria a Sfântului Petru, carmelitană. În mod obișnuit, toate aceste reparări vin formate din reverențe,
cereri de iertare și din rugăciuni.
Reparările acestui CEAS AL PĂTIMIRII, sunt în schimb o unificare cu însăși reparările Domnului Nostru Isus Cristos. Este o
introducere în profunzime, în sentimentele Inimii Preasfinte a lui Isus, în
pătimirile sale divine; cu Isus care pătimește, care se roagă, care se oferă și
repară, în acest mod sufletul compătimește, se roagă, oferă și repară. Si
pentru ce anume repară? Aici reparările se extind, se multiplică la infinit și
se adaptează fiecărei categorie de păcat, care poate să aibă relații cu fiecare
pătimire al Domnului Nostru. De la primul la ultimul cuvânt, se poate spune că
această operă este o continuă și o diversă reparare,
a tuturor păcatelor cu toate speciile lor și nu doar a celor grave, dar chiar și
a celor mai ușoare și nu doar a păcatelor care au fost comise împotriva Persoanei
adorabile a lui Isus Cristos, când era în mâinile dușmanilor săi, dar pentru
toate greșelile prezente, trecute și viitoare, în persoana tuturor păcătoșilor,
fie condamnate sau alese. Sufletul unit cu patima lui Isus se scufundă aș spune
chiar, în orice suferință al Domnului Nostru; analizează în măsura în care
poate fi uman, abisul infinit, și unindu-se cu infinitele intenții reparatorii al Omului-Dumnezeu îndurerat, oferă pentru El,
oferă Tatălui, oferă Dreptății Divine, reparări infinite pentru toate și pentru toți!
Pentru timpurile
noastre este necesar de o mare reparare universală pentru că nelegiuirile generațiilor
prezente s-au înmulțit!
VALOAREA ȘI
UTILITATEA ACESTEI ORE ASUPRA ACESTUI CEAS AL PĂTIMIRII, ȘI CU CÂTĂ PLĂCERE O
PRIMEȘTE DOMNUL NOSTRU
Cu o excepție
indispensabilă și cu cea mai perfectă ascultare a judecății Sfintei Biserici,
fără să solicite o altă credință decât pe cea umană, doar Decretul înțelept al
lui Urban al VIII- lea, eu transcriu aici câteva revelații pe care Domnul Nostru Isus Cristos, ar fi făcut acelui Suflet
singuratic, prin care a inspirat această operă: revelații care demonstrează cât
îi este de plăcut Inimii adorabile a lui Isus și care face un profit din ea. Încep cu o scrisoare ce
mi-a fost trimisă de persoana Autor:
„Preareverendu-le Părinte, iată în
sfârșit vă încredințez aceste Ore ale Pătimirii scrise, dar totul să fie pentru
slava Domnului Nostru. Adaug și o altă broșură în care sunt conținute efectele,
meritele și promisiunile lui Isus, pentru cine face aceste ore ale Pătimirii.
Eu cred că dacă cel care le va medita este păcătos, se va converti, dacă este
imperfect devine perfect, dacă este sfânt, devine și mai sfânt, dacă este
tentat, va găsi victoria, dacă este suferind, va găsi în aceste ore putere,
medicamentul, confortul; iar dacă sufletul său este slăbit și sărman, va găsi o
hrană spirituală și o oglindă unde se va admira în continuu pentru a se
înfrumuseța și să se facă asemănător cu Isus modelul nostru.
Este atât de mare plăcerea pe care o are
binecuvântatul Isus, prin meditarea acestor ORE, că ar dori să fie cel puțin
câte o fotocopie din aceste meditații, pentru fiecare oraș sau țară și să se
pună în practică, pentru că atunci se va întâmpla ca și cum în acele reparări
Isus ar auzi că se reproduce vocea sa și rugăciunile sale, pe care le înălța
Tatălui său în cele 24 de ore a dureroaselor sale Pătimiri; iar dacă aceste ore
s-ar face cel puțin în fiecare țară sau oraș de mai multe suflete, mi se pare
că Isus mă face să înțeleg că Dreptatea
Divină ar rămâne parțial calmă și ar fi în parte oprite și atenuate pedepele sale în aceste
timpuri triste, jalnice și de vărsări de sânge. Face-ți Dumneavoastră apel la
toți, Reverendu-le Părinte; așa încât să se împlinească opera pe care amabilul
meu Isus m-a făcut să o fac.
Deci, Vă spun că scopul acestor ORE ALE
PĂTIMIRII nu este pentru a povesti istoria Pătimirii, pentru că sunt multe
cărți în care se vorbește despre acest argument evlavios și nu ar fi fost
necesar să se facă alta; dar scopul este
de a da REPARARE, unind împreună (să
se noteze) diferitele puncte ale Pătimirii Domnului Nostru, cu diversitatea
atâtor ofense, iar împreună cu Isus să se facă o demnă reparare, refăcându-l
aproape în tot ceea ce toate creaturile Îi datorează; și de aici rezultă diversitatea modurilor de reparare în aceste
ORE, cum ar fi: în anumite fragmente se binecuvântează, în altele se
compătimește, în altele se laudă, în altele se confortă îndureratul Isus, în
altele se înlocuiește, în altele se imploră, se roagă, se cere. Așadar vă las
Vouă, Reverendu-le Părinte, să faceți cunoscut scopul acestor scrieri cu o introducere”.
- O metodă este aceea de a
medita în fiecare zi o ORĂ, citind-o singuri, în familie sau cu alții. Așa, în timp
de 24 de zile, se completează cele 24 de ORE. Un ceas bun nu se oprește
niciodată; viața nu se oprește niciodată.
- O altă metodă ar fi aceea
de a forma grupuri de câte patru, opt, doisprezece sau până la douăzeci și patru
de persoane, care pot fi chiar și familii, fiecare dintre acestea trebuie să se
implice cu seriozitate să facă una din aceste ORE, aceea care îi este
încredințată, iar aceasta pentru o anumită perioadă de timp, înainte de a
schimba ORA. Un ceas bun indică toate ORELE, nu sare nici una...
- A treia metodă, este aceea de a face în
fiecare zi cel puțin o ORĂ, care ar fi aceea din momentul în care ne aflăm în
ziua respectivă; și oricum ar fi de dorit de a ajunge la o așa familiaritate cu aceste ORE
ALE PĂTIMIRII, asimilându-le și a ajunge în punctul de a le putea urma în
mintea noastră cu ceea ce conține, pe tot parcursul zilei.
A „face” o ORĂ A PĂTIMIRII, înseamnă să o
citim cu atenție, meditând-o contemplând-o, făcând-o rugăciune și viață
proprie... Da, pentru că nu este o meditație generică a Pătimirii, ca fiecare
să facă cum poate, cum se face de exemplu considerând misterele dureroase al
Sfântului Rozariu; dar este un mod concret și specific, inspirat din iubirea
lui Isus, să ne unim înainte de toate cu
Voința Divină și de a retrăi în mod continuu, fără întrerupere Viața sa
interioară și tot ceea ce El a făcut în cursul Pătimirii sale.
Fiecare ORĂ, ocupă puține minute; unele
mai puțin iar unele mai mult. O lectură calmă și atentă ocupă în medie mai puțin
de o jumătate de oră; unele pot fi mai lungi. Orele dificile de a le face la
timpul indicat, cum în general sunt cele de noapte, pot fi mutate în alte
momente.
Este important totuși ca angajamentul
asumat să fie menținut în fiecare zi. Când o persoană se implică să facă o
anumită ORĂ, pentru o anumită perioadă de timp, nu trebuie să se preocupe cu
gândul: „dar mereu aceeași ORĂ?”, deoarece dacă se face cu atenție și cu o
iubire corectă, niciodată nu o să fie la fel; apoi este convenabil să ne
exercităm cu tenacitate pentru a o face mereu, neținând cont de altceva decât
că facem companie Domnului Nostru. Iar după un anumit timp, când se vede că
CEASUL funcționează, se poate trece atunci să se facă alte ORE. Așadar așa se
înțelege, „că nu este ceva de citit” și gata, și nici măcar nu este un
exercițiu de devoțiune sau de evlavie în plus, ci se tratează de o educarea unei vieți: Viața interioară pe
care a trăit-o Isus. În acest mod va ajunge momentul în care peste acel spațiu
de lectură, acele reparări și actele interioare ale lui Isus, vor ocupa mintea
și inima pe tot restul OREI și a zilei, în timp ce se fac alte lucruri sau se
vorbește cu alte persoane. Atunci vom simți, puțin câte puțin, că Isus trăiește
în noi, nu numai viața noastră, dar practic Viața sa.
CELE DOUĂZECI ȘI PATRU DE ORE ALE PĂTIMIRII
1. (De la 5 la 6 după amiază) Isus își ia rămas bun de la Mama sa.
2. (De la 6 la 7) Isus se îndreaptă spre Cenacol.
3. (De la 7 la 8) Ultima Cină Legală.
4. (De la 8 la 9) Spălarea picioarelor și Cina Euharistică.
5. (De la 9 la 10) Prima oră de agonie în Ghetsemani.
6. (De la 10 la 11) A doua oră de agonie în Ghetsemani.
7. (De la 11 la 12 noaptea) A treia oră de agonie în Ghetsemani.
9. (De la 1 la 2) Isus, împins de pe o stâncă cade în râul Cedron.
10. (De la 2 la 3) Isus este prezentat în fața lui Ana.
11. (De la 3 la 4) Isus în casa lui Caiafa, acesta îl condamnă la moarte. Negat de Petru.
12. (De la 4 la 5) Isus în posesia răufăcătorilor.
13. (De la 5 la 6) Isus în închisoare.
14. (De la 6 la 7) Isus din nou înaintea lui Caiafa, care confirmă condamnarea și îl trimite la Pilat.
15. (De la 7 la 8) Isus înaintea lui Pilat; Pilat îl trimite la irod.
16. (De la 8 la 9) Isus este adus din nou înaintea lui Pilat fiind pus în urma lui Baraba, Isus este biciuit.
17. (De la 9 la 10) Isus este încoronat cu spini; așadar este prezentat poporului: „Iată Omul!”
18. (De la 10 la 11) Isus îmbrățișează Crucea și se îndreaptă spre Calvar, unde este dezbrăcat.
19. (De la 11 la 12 după amiază) Isus este răstignit.
20. (De la 12 la 1) Prima oră de agonie pe Cruce. Primul cuvânt.
21. (De la 1 la 2) A doua oră de agonie pe Cruce. Al doilea, al treilea și al patrulea cuvânt.
22. (De la 2 la 3) A treia oră de agonie pe Cruce. Al cincilea, al șaselea și al șaptelea cuvânt. Moartea lui Isus.
23. (De la 3 la 4) Isus mort este străpuns cu o lovitură de suliță. Isus este dat jos de pe Cruce.
24. (De la 4 la 5) Înmormântarea lui Isus. Preasfânta Maria dezolată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu